Strefa
wiedzy
Poligrafia reklamowa
Kiedy myślimy o zadrukowywaniu nietypowych materiałów i niestandardowych podłoży musimy mieć na uwadze rozwijający się w szybkim tempie druk przemysłowy, w którym to technologia wciąż próbuje dogonić wizjonerskie pomysły grafików i projektantów.
Druk przemysłowy to rodzaj druku sklasyfikowany ze względu na cel wytworzenia, a nie technikę, czy podłoże. Są to wszelkiego rodzaju zadruki produktów, gadżetów reklamowych, czy opakowań.
Iwona Czechowska wśród trzech najważniejszych funkcji druku przemysłowego wyróżnia: informacyjną, technologiczną i marketingową, przy czym tę ostatnią określa jako najistotniejszą z perspektywy rynku. Jak uważa umożliwia [ona] identyfikację marki dzięki zastosowaniu konstansów reklamowych, takich jak: kolorystyka, wzornictwo czy liternictwo charakterystyczne dla danego producenta lub wyrobu (rodziny wyrobów).1
Jedną z technik najczęściej stosowanych do druku przemysłowego jest sitodruk. Tą metodą można zadrukować właściwie każdą powierzchnię bez względu kształt. W ten sposób można stworzyć np. karty plastikowe, zadruki na koszulkach, opakowaniach, etykietach; wydruki na gadżetach, płytach kompaktowych a nawet układy scalone. Co więcej, sitodruk można łączyć z innymi technikami zadruku takimi jak druk offsetowy, druk cyfrowy, druk inkjetowy, fleksodruk, czy tampondruk.
Najnowszą technologią wykorzystywaną w druku przemysłowym jest druk 3D aktualnie głównie wykorzystywany do wydruku prototypów. Jest to technika, z którą wielu specjalistów (nie tylko z branży poligraficznej) wiąże ogromne nadzieje, jednak aktualnie jest zbyt droga, aby była powszechnie stosowana. Mimo to, wiele z innowacyjnych idei może już być zrealizowanych w dostępnych technikach druku. Jak wiadomo – nieszablonowe pomysły marketingowe potrzebują nieszablonowych rozwiązań technologicznych.
Pomysły na kampanie reklamowe, w których wykorzystuje się wydruk na metalu, oszlifowanym drewnie, zadruk szkła, tkaniny, czy ceramiki są już do zrealizowania. Dzięki technice druku UV można drukować na praktycznie każdym płaskim i sztywnym materiale.
Technologia ta pojawiła się na rynku w 2004 roku i staje się coraz bardziej popularna, szczególnie z powodu niskiej szkodliwości tuszy (w odróżnieniu od atramentów solwentowych) oraz wysokiej jakości wydruków – tusz nie wnika w zadrukowywane podłoże dzięki czemu kolory zostają dobrze odwzorowane. Co więcej tusze tego typu utrwalają się natychmiastowo – schną około 0,2 s. i nie wymagają laminowania.2
Druk UV to nowoczesne, przyjazne środowisku rozwiązanie, które pozwala uzyskać dobre efekty w druku. Druk UV jest na tyle trwały, że z powodzeniem można go stosować na powierzchniach wystawionych na działanie warunków zewnętrznych. Ta technologia to wysoka jakość i dobre odwzorowanie kolorów.
Inne techniki możliwe do zastosowania na nietypowych materiałach i podłożach to:
1. Czechowska, Druk przemysłowy – dziś i jutro, [w:] „Vidart” nr 10 2015, s. 40.
2. Vide: W technologii UV, [w:] „Vidart” nr 6 2009, s.22.
Firma Aara Sprzedaż uczestniczy w projekcie realizowanym przez Województwo Małopolskie – Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości "Małopolska Tarcza Antykryzysowa – pakiet przedsiębiorczość", którego celem jest udzielenie wsparcia poszkodowanym przez COVID-19 przedsiębiorcom z sektora MŚP z województwa małopolskiego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Firma otrzymała grant w wysokości: 126 000 zł