Strefa
wiedzy

23
Wrzesień
2015
Technologia

Technologia przyszłości

Oblicze współczesnej poligrafii zmieniło się bezpowrotnie. Presja klientów pragnących uzyskać jak najszybszy czas realizacji nie tracąc przy tym na jakości (tzw. druk ekspresowy), produkcja niskonakładowa, druk na żądanie i web-to-print spowodowały, że druk cyfrowy zyskał na popularności. We współczesnej poligrafii kluczowe stają się: elastyczność, druk personalizowany i rozwiązania szyte na miarę.

 

Nie ma żadnej wątpliwości – udział druku cyfrowego w całości rynku poligraficznego w ostatniej dekadzie znacznie wzrósł i nadal rośnie. Jeszcze w 2013 roku według dr inż. Svitlany Khazhynovej druk cyfrowy obejmował ok 15% całego rynku poligraficznego w Europie. Dr Khazhynova prognozowała wzrost jego udziału do 30% w 2018r.1, natomiast Ralph Schlozer przypuszczał, że udział ten wzrośnie aż do 45% w 2017r.2

 

Druk cyfrowy pozwala na realizację zamówienia „od ręki” – dzięki łatwej kalibracji maszyny możliwy jest druk ekspresowy zarówno całych nakładów jak i pojedynczych egzemplarzy projektu służących akceptacji dużego nakładu (tzw. proof)

 

Uszlachetnienia

 

Powszechne metody uszlachetniania druku jak foliowanie, laminowanie, stosowanie lakieru UV (całościowo lub wybiórczo) i hot stamping są już z powodzeniem stosowane w drukach cyfrowych.

 

Personalizacja wydruków

 

Druk cyfrowy, jak żaden inny, daje możliwość drukowania prac personalizowanych, czyli posiadających indywidualne, zmienne dane na każdej stronie, przy czym drukowanie takich prac w żaden sposób nie podnosi kosztów samego druku, co jest niespotykane w technice tradycyjnej. Druk cyfrowy umożliwia między innymi personalizację tekstu, w tym danych teleadresowych, grafiki, zdjęć, kodów kreskowych, numerów seryjnych, itp.

 

Jakość

 

Pod względem jakości druku efekty uzyskiwane w technikach tradycyjnej i cyfrowej są już obecnie bardzo zbliżone, a poziom jakości wydruków cyfrowych jest znacznie wyższy od wydruków z typowej drukarki biurowej lub plotera. W technice cyfrowej nie ma etapu ustawiania maszyny i pasowania kolorów, co jest nieodzownym elementem druku tradycyjnego. Tu nie dochodzi do uciążliwych przesunięć kolorów i marnowania materiału na ich pasowanie. Ponadto wydruki wykonywane w technice cyfrowej nie muszą schnąć i nie wymagają żadnego dodatkowego zabezpieczenia takiego jak lakier w technice offsetowej, gdyż od razu po wyjściu z maszyny są odporne na zabrudzenia i ścieranie. Oznacza to znaczną redukcję tzw. „zwyżki”.

 

Szybkość

 

Prędkość druku maszyn cyfrowych jest dużo wyższa niż w typowych drukarkach. Bardzo krótki jest czas uzyskania pierwszej – obecnie około 30 sekund. Czas wymiany zużytych podzespołów lub materiałów eksploatacyjnych (np. tonerów) wynosi na ogół poniżej 10 minut z uwzględnieniem przywrócenia optymalnych warunków temperaturowych i rekalibracji maszyny.

 

Szeroki zakres podłoży

 

Maszyny cyfrowe akceptują podłoża w coraz szerszym przedziale gramatur i wielu różnych typach: papier powlekany, satynowy, kredowany, offsetowy, ozdobny, metalizowany, fakturowany, samoprzylepny (w tym folie strukturalne czy adhezyjne), papier syntetyczny i plastik.

 

Niskie koszty przy małych nakładach

 

Z punktu widzenia produkcji cyfrowej cena druku pojedynczej odbitki jest taka sama jak cena druku jednej odbitki w dużym nakładzie, natomiast ceny rynkowe tych odbitek uwzględniające fazę przygotowawczą (obróbkę komputerową) jednak nieznacznie różnią się między sobą, choć i tak znacznie mniej niż w przypadku offsetu.

 

Cyfrowa obróbka obrazu i koloru

 

Całkowicie cyfrowa obróbka prac umożliwia modyfikowanie drukowanego obrazu, np. jego obracanie czy skalowanie, a także łatwe i pełne zarządzanie kolorem, w tym ingerencję w kolory poszczególnych elementów pracy (np. pojedynczych zdjęć) oraz w poszczególne kolory zastosowane w pracy (np. modyfikację składowych jednego wybranego koloru). Można przy tym stosować różne palety kolorów, w tym dodatkowe spoza gamy CMYK oraz mieszać różne modele koloru (CMYK, RGB, Pantone i inne). Oczywiście prace mogą być profilowane.

 

Przemysł poligraficzny stale podąża w stronę pełnej automatyzacji, zwiększenia tempa produkcji i ciągłego podnoszenia jakości druku. Druk cyfrowy jest odpowiedzią na te potrzeby rynku, którym nie jest w stanie sprostać druk offsetowy. Mike Fairlay nazywa drukowanie cyfrowe technologią przyszłości3 i biorąc pod uwagę tempo w jakim cyfra się rozwija z pewnością ma rację. Dostrzega on ogromny potencjał jaki niosą ze sobą personalizowane druki cyfrowe dając za przykład sukcesu marketingowego personalizowane opakowania Coca-Coli wykonane w technologii cyfrowej.4 Trudno nie zgodzić się z ekspertem – personalizacja i interaktywność to gwarancja sukcesu. Granicą dla reklamy jest tylko wyobraźnia – możliwości druku cyfrowego są ogromne, a jego wszechobecność to już nie odległa futurystyczna wizja, czy pieśń przyszłości, tylko otaczająca nas rzeczywistość.

 

1 S. Khazhynova, Opakowanie pod znakiem cyfry, [w:] „Zagadnienia poligraficzne” nr 69 2013, źródło: http://www.przegl-pap.com.pl/artykuly/KadzynovaPP11_2013-4.pdf, [dostęp: 10.11.2015r.].

2 R. Schlozer, Growth applications for production Digital Print, źródło: http://blog.infotrends.com/?p=12145, [dostęp: 10.11.2015r.].

3 M. Fairlay, Drukowanie cyfrowe – technologia przyszłości, [w:] Doskonałość w poligrafii, „Print Partner” ISSN 1734-5987, s.270.

4 Vide: Ibidem.

AARA - Wszelkie prawa zastrzeżone