Strefa
wiedzy

08
Marzec
2016
Technologia

Poligrafia reklamowa

Kiedy myślimy o zadrukowywaniu nietypowych materiałów i niestandardowych podłoży musimy mieć na uwadze rozwijający się w szybkim tempie druk przemysłowy, w którym to technologia wciąż próbuje dogonić wizjonerskie pomysły grafików i projektantów.

 

Druk przemysłowy to rodzaj druku sklasyfikowany ze względu na cel wytworzenia, a nie technikę, czy podłoże. Są to wszelkiego rodzaju zadruki produktów, gadżetów reklamowych, czy opakowań.

 

Iwona Czechowska wśród trzech najważniejszych funkcji druku przemysłowego wyróżnia: informacyjną, technologiczną i marketingową, przy czym tę ostatnią określa jako najistotniejszą z perspektywy rynku. Jak uważa umożliwia [ona] identyfikację marki dzięki zastosowaniu konstansów reklamowych, takich jak: kolorystyka, wzornictwo czy liternictwo charakterystyczne dla danego producenta lub wyrobu (rodziny wyrobów).1

 

Jedną z technik najczęściej stosowanych do druku przemysłowego jest sitodruk. Tą metodą można zadrukować właściwie każdą powierzchnię bez względu kształt. W ten sposób można stworzyć np. karty plastikowe, zadruki na koszulkach, opakowaniach, etykietach; wydruki na gadżetach, płytach kompaktowych a nawet układy scalone. Co więcej, sitodruk można łączyć z innymi technikami zadruku takimi jak druk offsetowy, druk cyfrowy, druk inkjetowy, fleksodruk, czy tampondruk.

 

Najnowszą technologią wykorzystywaną w druku przemysłowym jest druk 3D aktualnie głównie wykorzystywany do wydruku prototypów. Jest to technika, z którą wielu specjalistów (nie tylko z branży poligraficznej) wiąże ogromne nadzieje, jednak aktualnie jest zbyt droga, aby była powszechnie stosowana. Mimo to, wiele z innowacyjnych idei może już być zrealizowanych w dostępnych technikach druku. Jak wiadomo – nieszablonowe pomysły marketingowe potrzebują nieszablonowych rozwiązań technologicznych.

 

Pomysły na kampanie reklamowe, w których wykorzystuje się wydruk na metalu, oszlifowanym drewnie, zadruk szkła, tkaniny, czy ceramiki są już do zrealizowania. Dzięki technice druku UV można drukować na praktycznie każdym płaskim i sztywnym materiale.

 

Technologia ta pojawiła się na rynku w 2004 roku i staje się coraz bardziej popularna, szczególnie z powodu niskiej szkodliwości tuszy (w odróżnieniu od atramentów solwentowych) oraz wysokiej jakości wydruków – tusz nie wnika w zadrukowywane podłoże dzięki czemu kolory zostają dobrze odwzorowane. Co więcej tusze tego typu utrwalają się natychmiastowo – schną około 0,2 s. i nie wymagają laminowania.2

 

Druk UV to nowoczesne, przyjazne środowisku rozwiązanie, które pozwala uzyskać dobre efekty w druku. Druk UV jest na tyle trwały, że z powodzeniem można go stosować na powierzchniach wystawionych na działanie warunków zewnętrznych. Ta technologia to wysoka jakość i dobre odwzorowanie kolorów.

 

Inne techniki możliwe do zastosowania na nietypowych materiałach i podłożach to:

 

  • Tampodruk/tamponodruk za pomocą którego można wykonać zarówno wydruk na długopisach jak i druk na sprzętach AGD/RTV. Umożliwia on zadruk na sztucznych tworzywach, gumie, szkle, metalu i drewnie,
  • Tłoczenie stosowane do znakowania materiałów skórzanych, teksturach i innego rodzaju tworzywach,
  • Flock i Subi-Flock używany do zadruku tekstyliów,
  • Doming, czyli naklejka żywiczna dająca efekt trójwymiarowego obrazu.

 

1. Czechowska, Druk przemysłowy – dziś i jutro, [w:] „Vidart” nr 10 2015, s. 40.

2. Vide: W technologii UV, [w:] „Vidart” nr 6 2009, s.22.

AARA - Wszelkie prawa zastrzeżone